سفارش تبلیغ
صبا ویژن






















شورشیرین

   بعضی وقتها وقتی یه بچه کوچولو رو می بینیم زود یه سوال تو ذهنمون جرقه میزنه:این کوچولو که تازه به دنیا اومده وهنوز سرگرم دنیا نشده نیک سرشته یا شرور ؟

                           

    بحث درباره سرشت آدمی از بحث‌های مهم واساسی انسان شناسی است و ذهن خیلی از متفکران رو به خودش مشغول کرده ،در این رابطه نظریه های معروفی وجود داره که به معروف ترین هاشون اشاره می کنیم:
1.سرشت انسان بر پایه بدی وشر قرار داده شده و انسان ، گرگ انسان است.(تئوری هابز)
2.سرشت انسان نیک و خوب در نظر گرفته شده وانسان‌ها میتوانند به کسانی که ظلم می‌کنند اعتراض کنند.(تئوری جان لاک)
3.سرشت انسان خوب است ؛ ولی توان مقابله و اعتراض به ظالمان را ندارند وچاره‌ای جز تحمل برایش نیست.(تئوری ژان ژاک روسو)

   اما برای ما این وسط مهم اینه که نظر اسلام رو بدونیم واینکه دین و مذهب ما درباره سرشت بشرچه نظری ارائه میده؟!
   اسلام سرشت بشرو فطرت اونو نیک میدونه و اساس همه معاملاتی هم که با اون میکنه نیک طینتی و پاک گوهری اونه!
   اما چرا اسلام میگه که سرشت انسان پاکه؟اصلاًاگر بشر بدسرشت و گرگ بود مگه مشکلی پیش می اومد؟یا اگر همه انسانها سرشت بد داشته باشن واصل رو بر بد داتی همه انسانها بذاریم واونها به خاطر اینکه نیاز به امنیت رو احساس کردن،خودشون رو محدود کرده باشند تا به هم ضربه نزنند و همدیگر رو" پاره پاره نکنند"چی میشه؟اصلا به کجای عالم بر می خوره؟
جواب مساله اینه که:
   همون طور که میدونیم خدا انسان رو آفرید وعلت به وجود آمدن انسانه ، وانسان معلول خداست و عقل میگه باید بین علت و معلول سنخیت باشه.پس خدایی که مهربان و بخشنده،عادل و عالم وقدیره وشامل همه صفات کمالی ومتعالیه،لازمه که مخلوقش هم تجلی اون صفات باشه واین طور میشه که انسان لزوماًسرشت پاک و نیک پیدا میکنه.
   به یه بیان دیگه این طور میشه:
  
اگر اینجوره که خدا بشر رو آفریده تا به کمال وسعادت برسه باید براش زمینه و ابزارش رو هم مهیا کنه و راه رو هم نشون بده.وزمینه این که بشر به سعادت وکمال برسه اینه که فطرت پاک و خداجو وسعادت طلب داشته باشه(همون طور که ابزار رسیدن به سعادت،دادن حق انتخاب واختیار به بشر بوده وخدا به همه ما قدرت اختیار عنایت کرده وراه رو هم با فرستادن راهنما ها معلوم کرده وپیامبران الهی رو با ابزار وحی برای ما فرستاده ،ضمن اینکه پیامبر درون،عقل،هم به بشر داده شده)
   پس فطرت بشر پاکه و همه آدم‌ها سرشت نیک دارند!
   اما اگه سرشت آدمها نیک و خوبه پس چرا بعضی از ما آدمهای بد وگناه کار و خلاف کار و خطرناکی میشیم؟ مگه این نیک گوهری رو خدا به همه نداده؟؟!
   این سوال همون سوالیه که یکی از دو خواهر،از استادش پرسید(البته به دلیل مسائل امنیتی از اسم بردن ایشون معذوریم!) وکلی روش بحث وگفتگو شد.جریان پرسیدن وجوابش رو اگه خدا بخواد همین روزها براتون می نویسیم.


نوشته شده در شنبه 85/12/12ساعت 6:0 صبح توسط دوخواهر| نظرات ( ) |