سفارش تبلیغ
صبا ویژن






















شورشیرین

 

   توی وبلاگ استادمون در مورد دلیل صحبت دوست فرهیختشون! که فرموده بودن :«دخترای خوب از پسر ای خوب بهترند و دخترای بد از پسرای بد ، بدترند » نظر خواهی شده بود . این مساله برای ما یه انگیزه شد که جواب بدیم:

   به نظر ما میشه از دو منظر به این مساله نگاه کرد.

   منظر اول: در قسمتی از کتاب «زن در آینه جلال و جمال» استاد جوادی آملی اینطور اشاره شده : گوهر و جودی زن و مرد مشترکه و انسانیت انسان بین این دو مشترک؛اما زن ها به علت عاطفه و احساسی که دارن از راه «محبت و عشق و اشک» نسبت به خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام میتونن مسیر قرب و کمال رو (اگه بخوان) هموارتر طی کنن و شاید این مساله باعث بشه که دخترای خوب برای به کمال رسیدن و تقرب ، بهتر از پسرای خوب باشن و دخترای بد هم به علت اینکه مسیر کمالی هموارتری (نسبت به پسرا) براشون مهیا بوده و درست استفاده نکردن و از راه بیرون رفتن ،از پسرای بد بدتر باشن.

   و از منظر دیگه: «از دامن زن مرد به معراج رود»! درسته که زنان و دختران نیمی از جامعه هستن اما همین نیمه که نیم دیگه جامعه رو پشتیبانی و تغذیه میکنه و به تعبیر بزرگی :"هرجا که مرد بزرگی می بینید یقین بدانید زن بزرگی پشتیبان او بوده است" . حالا اگه این پشتیبان (دخترا ) خوب باشن جامعه خوب میشه و اگه بد باشن و آفت زده ،جامعه رو بیمار می کنه.پس تاثیر دخترا و مادرا روی تربیت بچه هاشون و بقیه اعضای خانواده خیلی زیاده . در حالی که تاثیر گذاری پدرا و پسرا توی تربیت تا این حد نیست.(اگرچه نقش اونها هم مهم و بزرگه)

   پس :" دخترای خوب بهتر از پسرای خوب و دخترای بد قطعا بدتر از پسرای بد هستن. چون اثر گذاریشون روی سایرین بیشتره...   

 

                       ما خیال کرده بودیم که مساله اثبات شده امااستاد دیگریمون فرمودن:
بسمه تعالی
با سلام و احترام
اصل نکاتی را که ذکر کرده اید درست و قابل قبولند ؛ اما نوشته شما دو اشکال دارد :

1) خوبی و بدی مفاهیمی نسبی هستند که استفاده مطلق از آنها نادرست است و غلط انداز ، و در نتیجه نمی‏توان به راحتی خوبان یک جنس را برتر از خوبان جنس دیگر دانست!!! به عبارت دیگر چگونه با وصف خوب بودن (که لابد معیار آن هم فقط مواردی است که شما می‏پسندید!!!) حتما دختران بهترندو یا بالعکس؟ در مفاهیم نسبی، آن هم بین دو جنس با متفاوت به گمان من فقط  مرتبه انسانی هرشخص است که او را در مرتبه ای قرار می‏دهد که آن درجه ای خاص از خوبی است و تصور می کنم در بحث از مراتب انسانی جنسیت مطرح نباشد.
پس اصلاح کنید که بین خوبان ( بر اساس معیارهای عقلانی و دینی) همواره درجه بندی است و به طور مسلم یک انسان خوب ممکن است از انسان خوب دیگر درجه بالاتری داشته باشد.( اعم از این که مرد باشد یا زن)
2) نتیجه گیری شما بر اساس نگاه دومتان هم منطقی نیست ، اگر شما به نگاه اول نوشته خودتان معتقد باشید (انسانیت انسان بین این دو مشترک است) ؛ نتیجه گیری از نکته دوم را نباید به این شکل ارایه دهید .   
بعلاوه این که ، خانم ها گرچه در مسیر تربیت بسیار موثرند اما انسان ها در تاثیر گذاری متفاوتند و گاهی مردی می توانند در فرزندان مادی و معنوی (شاگردان و پیروان) خود چنان تاثیری بگذارد که هیچ مادری قادر به آن نباشد و بسیاری اوقات هنر پدر و مادر رساندن فرزند خود به آستان انسان های الهی است و جذب و تاثیر اصلی مربوط به آن انسان هاست (نمونه بارز آن بندگان صالح خدا ــ مثل امام راحل عظیم الشان‏ــ هستند )

خلاصه :  مقدمات خوب بود ولی نتیجه نادرست (پس مسئله ای اثبات نشد.)

                                     موفق و سربلند باشید


نوشته شده در پنج شنبه 85/9/2ساعت 12:30 صبح توسط دوخواهر| نظرات ( ) |